۲۲ بهمن: نه به خشونت! نه به خشونت‌ورزان!



باز دیر شد.
چند روز است می‌خواهم در باره‌ی یک «نظرسنجی» به اصطلاح «عملی»  که محسن سازگارا این روزها مکررا از نتایج آن استفاده می‌کند٬ بنویسم. اما هرچه به ۲۲ بهمن نزدیک‌تر می‌شویم٬ دلهره و نگرانی‌من زیادتر و نیروی من برای پرداختن به این موضوع کم‌تر می‌شود. یک حالت انتظار گیج و لمس‌کننده‌ای مرا به سوی بی‌عملی محض می‌کشاند.
چندنفر از دوستان ایران که در روزهای گذشته با آن‌ها چت کرده‌ام بر این باور بودند که سازگارا در جنبش سبز چندان مطرح نیست. با این‌که از سخنان آن‌ها کمی آرام گرفتم٬ اما قادر به سنجش ادعای آن‌ها نیستم٬ معیاری برای سنجش سخن آنان ندارم٬ و می‌بینم حتی اگر حق  با آن‌ها باشد باز هم نمی‌توانم در مورد «نظرسنجی» یادشده ننویسم. طبق این نظرسنجی  ۷۲درصد مردم ایران موافق با اعمال خشونت هستند و ۸۶درصد مردم ایران خشونت علیه لباس‌شخصی‌ها و مأموران را در راهپیمایی٬ خشونت نمی‌دانند.

بگذار ببینیم چه چیزی در انتظار ماست.
این یک فکر غلط است. آن‌چه در انتظار ماست٬ هنوز شکل نهایی خود را نگرفته است. پرسش صحیح این است: دوست داریم چه چیزی در انتظار ما باشد. «حق تعیین سرنوشت» از حقوق بنیادین انسان امروزی است. کسی که می‌خواهد به عنوان شهروند محسوب شود نمی‌تواند تماشاچی رقم‌خوردن و رقم‌زده‌شدن سرنوشت خود باشد*.  

«راهپیمایی و تجمعات مسالمت آمیز، حق مردم است ... به نظر من مردم در اصل هیچ کینه‌ای نسبت به نیروهای انتظامی و بسیج ندارند چرا که آن‌ها را نیز از خود می‌دانند. درگیری موقعی پیش می‌آید که این نیروها در مقابل حرکت آرام مردم قرار می‌گیرند ... به هر حال آنچه توصیه بنده به نیروهای انتظامی و بسیج است، مهربانی و ملاطفت با مردم است و توصیه من به طرفداران جنبش سبز آن است که تمایز خود را با بقیه مردم، چه کم و چه زیاد٬ کم کنند. این نهضت از میان مردم برآمده و متعلق به مردم است. همه به شدت باید مراقب اعتقادات، مقدسات و عرف و هنجارهای جامعه باشند. ... انشاالله حرکت سبز در هیچ مرحله‌ای دست از روش‌های مسالمت‌آمیز و اخلاقی خود در مبارزه برای احقاق حق ملت دست برنخواهد داشت».
«اقتدارگرایان با اجرای سناریوی روز عاشورا توانستند خشونت را عملاً به جنبش سبز تحمیل کنند. ادامه این روند می‌تواند به تقویت عنصر خشونت در جنبش سبز انجامیده و این جنبش را از یک جنبش گسترده مدنی به حرکتی محدود و خشونت طلب در برابر خشونت طلبی حاکمیت تبدیل کند. حضور گسترده و مسالمت آمیز در روز ۲۲ بهمن می تواند توطئه تحمیل خشونت به جنبش را خنثی کند. ... شاید بهترین شکل برای حضور سبزها در ۲۲ بهمن حضوری سبز و ساکت مانند ۲۵ خرداد و ۲۹ خرداد باشد. سبزها می توانند با نماد های سبز و با سکوت کامل و پلاکاردهایی که برروی آن شعارها و مطالبات مدنی خود را نوشته اند حضور یابند».
«همه ما ايرانيان مسئوليت بسيار سنگينی بر دوش داريم. بياييد همگان باهم هم قسم شويم که هر کس در هر جايگاهی که نقش ايفا ميکند، در راستای خشونت زدايی و صلح طلبی گام بردارد
ما ملتی صلح طلب هستيم که اکنون می بايست نارضايتی، انتقاد ، مخالفت و اعتراض را با راهکار های مدنی و با پرهيز کامل از هر گونه خشونتی بی گيريم و در دام گسترده شده خشونت خواهان گرفتار نشويم.
بايد باور داشته باشيم که مطالبات ملت حق است و ملت ايران برای به دست آوردن حق خود نيازی به استفاده از اهرمهای خشونت آميز ندارند و تنها کسانی دست به خشونت و عمليات کور کورانه ميزنند که خود می دانند ناحق هستند
بايد ممارست و مقاومت کرد و حتی در مقابل توپ و تانگ و گلوله ، سنگ هم در دست نگرفت. راه رسيدن به عدالت و آزادی و دموکراسی و حقوق بشر راه گل گون می طلبد نه راه پرخون.
از همين روی کانون مدافعان حقوق بشر با ايمان به خواسته های مدنی و به حق ملت ايران اعلام ميدارد:
ما مدافعان حقوق بشر مخالف تداوم هر گونه خشونت در جامعه ايران و خواهان مقابله همگانی وملی در برابر خشونت هستيم و مصرانه توقف خشونت را می خواهيم».

خشونت و دفاع مشروع

* می‌خواهید دخالت کنید؟
دخالت با نوشتن عبارت «نه به خشونت! نه به خشونت‌ورزان» در صدر وبلاگ شروع می‌شود.
۲فوریه ۲۰۱۰

4 نظر:

مهتا گفت...

رادیکالیزه کردن جنبش سبز چیزی هست که حکومت دقیقا به دنبالش هست تا اون سناریوهای کذایی اجرا کنه و به دنبالش هم این اعدام های نا جوانمردانه..
امیدوارم که همه سبز اندیشان تحت هر شرایطی به خشونت نه بگن..

سبز گفت...

«نه به خشونت! نه به خشونت‌ورزان»

آقای رگبار گفت...

ببین مانی میشه به من بگی این نظر سنجی علمی کجا منتشر شده و مستنداتش چیه؟

مانی ب. گفت...

سلام رگبار
اولین بار در تاریخ ۱ بهمن آن را معرفی می کند (در پاراگراف آخری):
http://iranglobal.info/I-G.php?mid=2-56374

و اجراکننده های نظرسنجی این جا:

http://iranstat.wordpress.com

 
© 2009 - ٤دیواری ـ
IniMinimalisKah is proudly powered by Blogger